Piece of mind

Piece of mind

Friday, November 26, 2010

Getaran Jiwa (Hari ini mmg lebih baik dr semalam)

am writing while am in d bus (Arwana Ekspress)...going home...keadaan dalam bas sungguh bersih..selesa skali..membuatkan semangat untuk menulis blog ney tanpa tgg smpi destinasi. (teringat pulak masa first time naik bas kt...i guess itu adalah first and last) Tambah lagey semasa tgg bas dtg, mcm mana lar buleh aku ng ramai2 penumpang lain, driver bas..ng budak2 jaga lalulintas kwsn bas..buleh beramah mesra..ketawa2..and fun..really!! anyway.. Syukur Al-hamdulillah..semua urusanku dipermudahkan.am not BLACKLISTED.. ;) yes..am the one kena blacklisted oleh PTPTN. dh 5 tahun habis blaja tapi takmo bayar2 lagey..BERTANGGUH...itulah kata2 yang dapat disimpulkan..mujur sengaja rancang balik umah lambat.jadi segala urusan boleh dihantar melalui faks dari sekolah masa hari Isnin..setiap hari aku call PTPTN..tidur tak lena..macam2 rasa dalam hati..sehinggalah semalam,bila telefon, katanya ada dokumen yg tidak lengkap.PELIK??! walhal sume yg nak dh difakskan..tapi itulah..kalo dah nak terjadi..terjadi jugak...atas bantuan one of my ex-bainunian, Ed Junaidi...yang kini berada di Hatyai, sumenyer jelas..apa yang perlu aku lakukan.sebab itulah aku skunk kt KL..
perjalanan hari ney...betul2 dipermudahkan oleh Allah...walaupun terpaksa tunggu sehingga jam 2.45pm..pejabat bukak...sbb lmbt 10minit sahaja smpi waktu pagey..dlm 12pm,pengalaman bertemu dengan Makcik Tim dgn anaknya Lily, ng Wani..yg sama2 lunch kt Mc D, sangat berharga...rupanya..byk kekurangan lagey dalam diri ney selaku seorang wanita...yang menyedarkan padaku sgt2 kata2 dr Makcik Tim, masa kita susah, kita sangat2 minta pertolongan dr Allah...tetapi bila kita dah senang, kita makin menjauhinya..yup!! itulah aku...apa2 yg ku lakukan semakin kurang mengingati bahawa perbuatan yang lahir dari diri ini seharusnya kerana Allah..banyak lagey dia bagi nasihat tentang cara2 memilih pasangan..".jangan terlalu memilih"..apa2pun..4 perkara yang harus dititikberatkan semasa memilih.jika ciri2 ney tiada..jauhkanlah diri...
tettttt (bunyi mcm loceng dlm bas)...masa pun 2.45pm...jadi kami bergegas selesaikan urusan dgn Ilahi, then terus ke pejabat...ingatkan sikit orang..mak aii...ramainya...huhuhu. lama giler kena tunggu..well,aku terus pikir, tak pe lar,,janji selesai..tak yah nak tensen2...bila time turn aku jerk, bergigil2 mengadap pegawai PTPTN...nasib baik lar aku ney suka senyum..heheh (minta puji sat)..punya lar aku terangkan kat dier sambil gigil2 tak berhenti2..senyum2 pegawai tu...sumer bukti2 yg dia tak mintak, sumer aku tunjukkan..siap dengan original lagey resit lagey nilai yg aku dh bayar.means..takde tunggakan lagey.nasib baik aku ney ader gak lar sikit2 simpanan...konon2 duit untuk kawen..(walhal takde calon lagey..huhuhu)..biler check2, dier cumer nak slip gaji ng kwsp..pastu katanya..u r clean now..tersentap aku!!! e'eh..senangnyer..tak yah tunggu berhari-hari mcm dalam peraturan..oohhh...rupanya yang aku bercakap kt bhgn pertanyaan ney...adalah ketua pegawai yg putihkan balik org2 yg dh dihitamkan...hehehhehe...tp serius..yg aku takleh lupe sgt2,sepanjang aku bercakap...senyum jerk dier menengok..sebab klako kot ng sikap yg tengah tak tentu arah...last2 yg dia ckp,..u r clean now. Check kt laman web imigresen isnin ney.. ;) heheheh...yeehaaaa!!! nampaknyer jadiklah aku ney g Bandung ng Jakarta next week(tp entah lar..skunk ney mcm dh rasa malas2 nak g.tengoklah keadaan dulu...)...then.......huahuahuahua....
waktu nak balik dr KL Sentral...berpusing2 aku..naik LRT? Komuter? Rapid??? aduii naa...macam mana ney..so, i spent a lot of time..g kt setiap kaunter baca2 dulu arah perjalanan pengakutan ney...dipendekkan...aku naik..ape ek..tak ingat lar..LRT kot...smpi masjid jamek..yg lawaknyer..patutnya aku naik train lain..means pertukaran.tapi aku terus turun ke bawah...p pusing2 kt gerai pakaian..siap sempat beli 4 blous lagey..for me...cantik.. ;) kalo tak, tak beli lar...hehhehe pusing2 kwsn tu..cari train lain...sbb ingat2 lupa penah skali kt situ...tanya2 org..sumer tak tahu ttg train kt kwsn gerai,coz durg pun pelancong...last...aku patah balik g kaunter, tanya durg. walaupun kena jalan jauh lagey...janji tak sesat..rupanya tukar train kt situ gak..ingatkan kena tukar train kt lain bangunan...next,aku naik train ke Pudu..ingatkan ader bas kt Pudu..pelik..tak ramai org turun..so pun jalan lar nk g Pudu..mcm hanya 3-4 orang jer.rasa was2 pun ader.mujur aku tanya sorg kakak yg berlainan arah..kakak tu pun bijak,tanya balik...buat pe nk g Pudu...lps dpt jwpn dr mulut aku...dier pun explain..Pudu sedang renovate..so sumer bas2 telah bertukar ke Bukit Jalil...ohh..baru aku teringat dalam berita...tapi ye lar kan..bukan duk sini..jadi amik endah tak endah je lar...so..patah balik naik train lagey ke Bukit Jalil..barulah aku dapat saksikan begitu ramai manusia termasuk diri ney...berpusu2 turun kt Bukit Jalil..coz tmpt bas..Syukur...sumer selamat dan dipermudahkan...walaupun ader gak halangan perlu dihadapi...tapi sumer itu pengalaman...tambah lagey, dapat jumpa makcik Tim..aku sangat2 rasakan yang Allah mendengar doa aku..dan makbulkan permintaan yg selama ney tersimpan untuk menjawab ttg jiwa dan rohani wanita)..Thanks to Ati and Datu jugak..byk memberi nasihat ttg hal berkaitan rohani dan jiwa jugak selama ney... ;)
Am still learning to be the best... Insya'Allah... 

No comments:

Post a Comment