Piece of mind

Piece of mind

Tuesday, December 14, 2010

Hari 2 (cuti-cuti Bandung)

Hari ke-2...stat lar perjalanan kitorang ke Jakarta pulak.Duk sana dalam 2 hari..lepas jerk breakfast kt hotel di Bandung...kitorang pun gerak ler ker Jakarta...

breakfast kt Hotel Perdana Wisata, Bandung
perjalanan dari Bandung ke Jakarta lebih kurang 2 jam 30 minit hingga 3 jam...tak banyak permandangan yg dpt dilihat melainkan bentuk muka bumi yang bergunung-ganang...apa yang menarik perhatian aku...ney ha!! landasan keretapi...selama ney aku nengok dalam citer omputih jerk (zorro)..takpun dlm citer hindustan..huhuhu..tapi yg ney aku nmpk sendiri ng mata aku...so aku snap arr... ;)

landasan keretapi
jangan tak tahu...kt Indonesia pun ada highway tau..R&R pun ader..ape yg menariknyer ttg R&R nyer...siap ader kedai FO besar2 lagey..perrghh..leh shopping2 kt highway lagey tu..huhuhu..kadar bayaran tol pun aku skodeng2...murah! jika dibandingkan dekat Malaysia...yup..aku snap lagey..harga minyak kt Indonesia..lebih kurang sama harga dengan kat Malaysia..why??? sbb Indonesia juga salah satu negara pengeluar minyak dunia..namanya PERTAMINA...

1 liter = Rp 4500...korg kire ler sendiri ek kalo dalam RM..hehehhe (latihan tuk korang sebelum ke Indonesia) 

ney salah satu perhentian kami berhenti..untuk ke tandas atau nak beli kudapan...TOILET??? well sounds disgusting rite...bagi aku..sepanjang 6 hari aku kt Indonesia...toilet nyer sumer lebih bersih berbanding negara kiter...tak teragak-agak untuk masuk..nak masuk tandas pun free..tak kisah berada di tempat awam macam mana sekalipun...puas hati ;) e'eh..emo pulak biler citer pasal tandas..huhuhuhu
ney namanya tauhu sumedang...tauhu lagey....hahahhaha..cara makan nyer agak berlainan dengan tauhu peletok..tauhu sumedang makannyer dengan cili padi..gigit jerk..can u see apa yg aku pegang kt tangan kanan ng kiri aku?hehehhe,,mcm tu lar cara makannyer...

one of perhentian di highway...
kami gerak ke Jakarta hari Sabtu..menurut pak supir...hari minggu iaitu sabtu dan ahad..kebanyakan penduduk Jakarta akan keluar dari tempatnya..so sbb tu lar korg nmpk highway dr Jakarta macet (jammed)..
jadi syukur..perjalanan kami lancar...

macet... 

rambu-rambu? aper tu??? rambu-ramba kot...hehehhe
ney lar tempat pertama yg kami pergi masa hari ke-2..Mangga Dua..

salah satu bangunan Mangga Dua diambil dari jarak jauh
jangan ingat ada satu bangunan jerk..huhuu dekat 4-5 bangunan Mangga Dua kt situ...so..smpi petang kami pusing2 kt situ..kawasan ney biasanya banyak show secara langsung saluran tv diadakan...lagey satu..menurut ader pekedai tu bg tahu kat aku..kawasan Mangga Dua ney merupakan kawasan golongan pertengahan...macam2 barangan korg leh dapat kt sini...rambang mata...kualitas? dijamin...citer bab kualitas...better korg g sendiri tengok..ataupun personal cakap ng aku...kalo korg berhajat nak pergi..hehehhe ceh wah..macam pakar pulak kan..ahaks. banyak jugak aku memborong barang kt sini...ye lar..kalo dah murah..kualiti pun ok..sape tak nak kan...


setelah penat berjalan...tambah lagey aku dh terpisah dari kawan2 aku yang dua orang tu...lapo la pulak..so aku singgah jap kt salah satu kedai kt sini..pekena soto mie bogor (tanpa nasi) ng cendol...


yok mangen... :P
mula2 aku nak makan..rasa was2 jugak..tak penah nengok..tapi lepas hirupan pertama..perrgghhh!!! mmg sedap..hahahha..hajat dihati nak tambah lagey..tapi segan..huhuhu nyesal pulak tak tambah.. :(

cendol yang sangat2 sedap...

soto  mie bogor

betul tak??? makan je lar ape2 kt sini...mmg sedap...
sampai petang duk kt Mangga Dua...tu pun tak abes jalan..tak puas duk kt sini..sbb tak sempat nak explore sumer...sedihh...pastu kami g hotel ke-2 lak untuk check-in..kali ini kami bermalam kt Orchardz Hotel..cantek banget hotel ney...

perkarangan Hotel Orchardz, Jakarta


my room.. ;)
malam pulak...lps check-in..rehat2 jap...terus kami sumer keluar g makan...kali ney makan kt Bandar Djakarta...tempat seafood...sedap sangat2...dan sangat2 sesak sebab kemasyuran tempat ney...



agak2 korang..selain ikan yu dalam akuarium tu...ape mende ek yg panjang2 tu???


aku tak tau lar nak komen aper pasal makanan kt sini..rasanya orang2 Indonesia ney sumernyer pandai2 masak belaka...tak penah rasa yg tak sedap aku jumpa..even kt gerai2 kecil..maggi nyer..ooppss..!!!hehehhe..mmg magginyer sdp..maggi cup cumer dalam Rp3000-4000. murah kan??? i liikeeee....
jenis2 ikan ng seafood yg sempat aku tangkap kt tempat ney..aku takde lar pakar tentang ikan2..tapi biler aku ngk mata ikan2 ney ng nama ikan2 ney kt sini..tertarik pulak aku nk letak kt blog ney..huhuhu..



ney sangat2 sedap....kepiting=ketam

ikan kambing-kambing??? cube lihat mata ikan tuu..

ikan ayam-ayaman??? mata ikan tu hampir kt tengah2 badan kan...

ikan baronang???
cantik sangat2 kt kwsn ney..rupanya artis2 pun mmg suke g sini..banyak signature ng komen2 daripada mereka yg digantung kt dinding2 pintu masuk tempat ney...

salah satu sudut karaoke atau sape2 nk uat persembahan

leh dibawa jalan2 oleh bot ney sebelum makanan sampe...

sebahagian sudut yang terdapat di kawasan ney...

ha!!! cube korang tengok!!!! betol tak aku cakap...waiter bawak lar makanan banyak mana pun..korg order lar byk mana pun jugak..pasti licinn...sedap beb...
sambal2 nyer pun mmg sedap...

di meja makan..tgh nak order...

makan dengan penuh gembira

selagi tak licin..tak mo balik..hehehehe

kekenyangan...Alhamdulillah..
lepas makan..kami pun pergi kat bandar Jakarta..dimana kawasan ney menurut pak supir..adalah kawasan golongan org atasan...sempat singgah kt Hard Rock Cafe...coz member aku nak cari barang...sambil2 tu...amik peluang bergambo2 kat dalam plaza ney.. ;)

main pijak-pijak..heheheh


hallo Snowman...


sebelum nak masuk tido...aku ingatkan nak g karoke jap..tapi biler nampak signboard ney..macam seram sejuk lak..so..aku membantutkan diri..balik bilik n tido....

dun notty-notty ar....

k lar..sekian jerk hari ke-2..aku di Jakarta...hari seterusnya...adalah hari bermulalah cabaran dan shopping secara besar-besaran di Bandung..hehehe...to be continued....

No comments:

Post a Comment