Piece of mind

Piece of mind

Tuesday, December 14, 2010

Hari 1.. (cuti-cuti Bandung)

depan pintu masuk airport bandung
Bandung???? it's really2 heaven for me...oopss..jangan salah sangka..heaven kalo nak shopping2...percutian ney bermula pada 3 - 8 Disember 2010...(6 hari) actually bwk 2K pun memang tak cukup!!! kalo korang nak tukar duit kt Bandung, aku suggestkan yang murah kat Pasar Baru, Bandung. memang puas hati..tak kuras korang banyak2..tempat lain? sangat mahal!!! majoriti penduduk di Bandung adalah orang berketurunan Sunda...mengikut pak supir, sunda adalah sebahagian daripada jawa jugak.cuma mungkin berlainan cabang2nya..bahasa..walaupun menggunakan bahasa sunda, jika diamati betul2..tak lari sangat drpd bahasa jawa...heheheee..sbb tu korg jgn heran awat lar aku ney byk sgt gambo mkn tauhu...hehehhe..well aku mmg org jawa...tapi..dikategorikan jawa totok..ahaks.. tak reti ckp jawa..tp kalo makan, mmg konsep jawa..tempe, tauhu mmg takleh tinggal.tmbh lagey kalo ader sambal kicap!!! perrghhh!!!

tauhu kt cney..seumur hidup aku yg kuat makan ney, tak penah makan tauhu sesedap kt cney..smpi org kata..buchalak...walaupun dh ader kt tanahair sendiri...so, korg yg mana2 plan nk g Indon...nak ngk budaya atau tempat org, jgn lepaskan diri..mkn tauhu banyak2 kt sana tau...huhuhu k lar...aku nak start story...
actually aku tak rancang pun nak g sini...asalnya nak g satu tempat yg lain tapi still kt Indonesia jugak end of this year...tup tap tup tap...member aku check tiket g balik Bandung individu just RM310...so ape lagey..ON jer lar..naik Mas pulak tu...makan minum free..huhuhu...walaupun terdapat banyak halangan pada mulanya, hadapi jugak dengan sabar dan tabah....tentang penginapan..pengangkutan...sumenyer kakak pada kawan aku uruskan...sbb ada kenalan di sana..sepanjang 6 hari..penginapan + pengangkutan = RM750 (lebih kurang) + flight...= RM1060... seorang...dlm 6 hari...2hari antaranya kami duk kat Jakarta... ;)



tempat imigresen..check status
setibanya aku kt KLIA...masa nak check in..mende ney lar paling aku takuti..aku takut tak lepas...well..sumenyer syukur..selamat..so my advice, agak2 sape yg tak byr PTPTN atau ader tunggakan lagey...bagus korg check ng clean kan diri korg dulu sebelum nak jalan2 keluar dr Malaysia okey..tp kalo nk ke Sabah atau Sarawak...leh lagey walaupun kena blacklist..hehehhehe..just info.
ney gambo yg aku amik mase dalam flight...setelah melepasi semenanjung Malaysia...selamat tinggal Malaysia..tanahairku!!!!
melepasi sempadan tanah Malaysia
dari malam tadi aku termimpi-mimpi mende ney..aku mesti masukkan hal ney kt blog aku..sbb nyer? aku taknak kawan2 aku alami masalah yang sama dengan aku...mende ney akan di bagi mase korg dh nak naik kapal terbang...SIMPAN BAIK2!!! jangan hilangkan...sebab mende ney korang kena bagi balik mase kat imigresen Indonesia sebelum balik.kalo takde....korang kena denda! bayar guna Rp... dh penat2 shopping, kalo korg ader baki duit lagey..memang tabik spring arr kt korang!!! ney umpama VISA bagi korang...Again...simpan baik2 okey...jangan jadik macam aku...menangis2 minta dilepaskan..huhuhu nasib tak kena tinggal flight...Thanks sangat2 pihak imigresen Indonesia... ;) Thanks tak terhingga jugak pada kawan2 yang sertai sama2 percutian ini...

mende2 ney lar yg aku maksudkan..kertas2 tu..is ur VISA 

dah nak jejak jerk sempadan Indonesia...sempat aku amik gambo...welcome to Indonesia...cuber korg tengok...padatkan penduduknya...

mula memasuki tanah Indonesia

Bandung, Indonesia...permandangan dari atas
ney sewaktu nak landing....yg lainnya kt cney...kalo kt Malaysia, bila nak landed...kawasan lapang yg korg nampak kan...tp kalo kt sini, lepas jerk rumah...terus lapangan terbang.akibat penduduk yang ramai, so lapangan terbang nyer kecik..landed nyer mmg agak kasar ckit sbb nk cepat berhenti..so, be prepared...

landing time...

lapangan terbang Bandung, Indonesia... 

kepok aper ney ek? aku pun tak tau...amik jerk gambo....

kepok urat sapi...ada jugak kepok kulit sapi.tp gambo nyer aku tak amik...hehehe

ney lar tempat awal2 kitorg pigi...TOKO TIGA!!! sangat2 best!!! utk sape2 yg mmg suka jeans..t-shirt2 rock2...mmg bagus korg dtg sini...mcm2 jenis jeans ader...saiz...aper lagey..kaler...sumer ader...dun wori kalo kes mcm aku..yg bantut ney..sbb ader tailor kt satu sudut.dier akan otter korg nyer jeans..jadi cantik..upah pun tak mahal..Rp10000...utk satu jeans..hehehhe...sumer kt sini berkualiti.lama jugak duk kat sini...rambang mata nak pilih yg best2..sini lar tmpt yg terbaik kalo korg nak cari jeans...ooppss!!! byr guna kad pun buleh...but am still using cash... ;) huhuhuhu

Toko Tiga (tempat jeans...sebarang jenis jeans ader)

bangunan ney 2 tingkat..dan ader 3 bahagian...setiap tingkat. (pandangan dr  luar)

nampak tak mesin gores? hehehhe..but am still using cash..

next kami g lak kt Prima Rasa..jual kek2...brownies...tp kurg berminat sikit..awal sangat pak supir bwk kt sini..

Prima Rasa...
tp papepun yg best...dpt makan tauhu peletok!! mak aiii!!! tu lar aku ckp..sedap bangattt...cube korang tengok harganya...tak sampai singgit! hehehehhe


memang sedap sangat2!!! macam mana durg buat tauhu tu jadi sedap pun aku tak tauhu..mmg pakar!!!
next...kitorg di bwk ker TERMINAL TAS lak...tempat beg2...kasut...tali pinggang...kedai2 FO pun banyak sangat2..berderet2...kualitas? dijamin...aku bagaikan org gila kt sini...beristighfar jerk menahan...sbb memikirkan aku ada 6 hari duk kt Bandung ney...macam2 jenama korg leh jumpa..sumer yg korg tau, sumer ader!!! beli ng tak beli jerk...and...boleh gores lagey...untuk menambahkan hutang ;) hahahhahaha sempat lagey aku intai2 tempat cashier nyer...

quite mahal sikit kat sini...
sebahagian tempat yang ada..di tingkat 1 (menjamu mata)
lepas penat shopping...g makan malam lak..mmg sedap mkn kt sini...kedai makan ney berhampiran dengan RUMAH MODE....(salah satu FO jugak)..mcm2 makanan ader korg pilih jerk..so, sementara ada kt sini..nk jugak rasa  makanan biasa org2 sini...

hati2 dengan penjual2 ney...kalo nak beli..bargain habis-habisan

ini lah Nasi Liwet....dihidangkan dalam dulang...

Menu Nasi Liwet
inilah Nasi Liwet...huhuuhu
sedap tak sedap..korg tengok!!! licinnn...hehehehhe mmg sedap!!

perghh!!!! 
tempat makan pun cantik..patutnya berpakaian kain batik kt sini..ala2 org Sunda...ceh wah ;)
ney larr..kami berlima g bercuti same2...

tempat makan... cantik kan?



lps selesai sumer...kami pun check in kt hotel Wisata Perdana...

Hotel Wisata Perdana...
senarai harga kalo korg berminat duk kat hotel ney

menunggu untuk check-in

kt sini..pada pendapat aku, kalo korg rancang nak mai Indonesia...jgn lupe bwk travel charger yerk..sbb sumer plug nyer mcm ney...

mane2 korang pigi..inilah plug nyer...
kalo korg tak bawak, nayer diri sendiri lar jawabnyer..plug nyer lain berbanding kt negara kiter...plus, ttg kiblat, dun wori...mmg ader kt setiap hotel...so, takyah korg ragu2 ttg nyer...

arah kiblat...pandangan atas dinding


k lar...sekian jerk utk hari pertama..tak banyak tempat lagey kami pergi..sbb tiba pun dah dalam jam 2pm..lagi satu ada 5 hari lagey untuk jalan2...oh yer..mase kat Indonesia cume beza 1 jam awal..kalo kt sini pukul 3ptg..means kat sana pukul 2ptg..nak citer detail, kang belum masuk hari ke-4...muntah2 korang baca pasal Bandung...aku tulis sikit2 lar..just info utk korang kalo nak g sana bercuti bersama keluarga tersayang... ;)
ape2 korang nak ngk gambo2 aku ng kawan2 mase bercuti kat Bandung, view kat album aku arr..ma ceh  ;)

No comments:

Post a Comment